خطا‌‌ها‌ی زیر رخ داد:
Warning [2] A non-numeric value encountered - Line: 220 - File: inc/languages/persian/global.lang.php PHP 7.2.32 (Linux)
File Line Function
/inc/languages/persian/global.lang.php 220 errorHandler->error
/inc/class_language.php 147 require_once
/global.php 90 MyLanguage->load
/showthread.php 28 require_once




رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۱۰ نکته برای تبدیل شدن به یک غواص بهتر
#1
Ten Rules You Should Follow to Become a Better Diver
۱۰ قانون که برای تبدیل شدن به یک غواص بهتر باید از آنها پیروی کنید 

همان طور که کاملا آگاه هستید غواصی ممکن است مخاطراتی به همراه داشته باشد،دوره های ورود به غواصی تمام آنچه را که در مورد ایمنی در غواصی باید بدانید را به شما خواهند آموخت،از جمله دلایل رایج حوادث غواصی و آنچه که غواص ها باید برای اجتناب از خطر انجام دهند، همچنین اقدامات لازم در شرایط اضطراری را . تا زمانیکه صحیح و اصولی آموزش ببینید و تنها درک دقیق پایه ای و اساسی از اقدامات لازم برای دوری از مشگلات داشته باشید,در مجموع می توانید از وقوع حوادث پیشگیری کنید. قدم برداشتن در راه آموزش و یادگیری و تلفیق آن تعلیمات با غواصی عملی  اقداماتی هستند  که این ورزش را ایمن می کند.در حقیقت بر اساس آمار احتمال مرگ در  خلال غواصی  تقریبا ۲ تا ۳ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار دایو است. موارد زیر ۱۰ قانون پایه غواصی هستند که ریسک حوادث را کاهش و باعث حداکثر ایمنی و لذت در غواصی می شوند. 

۱. همیشه تجهیزات خود را چک کنید .

همیشه قبل از ورود به آب تجهیزات خود را به طور کامل چک کنید،همچنین چک کردن تجهیزات غواص همیار خود یا "بادی چک"  را نیز فراموش نکنید.چرا که ایمنی شما در زیر آب به غواص همراه تان نیز متکی است.باید نحوه دقیق استفاده از هر قطعه از تجهیزات را بدانید،چرا که بسیاری از حوادث غواصی هنگامی رخ می دهد که غواص ها در چگونگی استفاده از تجهیزات موجود تسلط  نداشته باشند‌.این به این معنی است که نحوه رهاسازی سیستم وزنه های ترکیبی و باد کردن و به سطح آب فرستادن یک DSMB را بدانید‌. همچنین باید از محل قرار داشتن تمام شیر های تخلیه یا "دمپ والو های" یک BCD اطلاع داشته باشید.اگر در حال آماده شدن برای یک دایو غیر معمول مانند غواصی  در شب هستید،باید یک چراغ قوه اصلی و اولیه همراه داشته باشید،یک منبع نور شیمیایی،یک چراغ قوه بک آپ،و اطمینان از اینکه باطری  ها همگی کاملا شارژ شده اند.اگر قصد دارید با گاز  نایتروکس غواصی کنید،دایو کامپیوتر خود را برای میکس جدید کالیبره کنید.  

۲. غواصی خود را برنامه ریزی کنید و برنامه ریزی خود  را غواصی کنید.

دایو خود را برنامه ریزی کنید تا مطمئن باشید در طول سفر غواصی در ایمنی کامل هستید.حتی اگر با یک دایومستر یا همیار دایو می زنید،قبل از ورود به آب در مورد ماکسیمم عمق و دایو تایم توافق حاصل کنید.همیشه قبل از ورود به آب پروتکل های اجرایی در مورد غواص گم شده یا جدا شده از گروه و متد های اجرایی در شرایط اضطراری را مطرح و در این موارد به درک کامل برسید،چرا که این روش ها ممکن است از یک دایو سایت به دایو سایت دیگر اندکی متفاوت باشند.اگر بدون راهنما غواصی می کنید،از قبل نحوه ناوبری دایو سایت را بررسی و آگاه شوید و تجهیزات مناسب همراه خود داشته باشید تا به طور ایمن به نقطه خروج برگردید.همیشه سیگنال ها را با همیار مرور کنید تا مطمئن شوید هر دوی شما سیگنال هایی که استفاده خواهید کرد را می دانید.سیگنال ها ممکن است بسته به مناطق مختلف تفاوت هایی داشته باشند،بنابراین نیاز است پیش از ورود به آب ظریف ترین جزئیات را بررسی کنید. به بهترین شکل ممکن به برنامه طرح ریزی شده پایبند باشید.در طول دایو گیج های خود را به طور مرتب چک کنید چرا که به راحتی زمان را فراموش خواهید کرد و درخواهید یافت که هوای شما کم یا دقایقی است وارد محدوده فشار زدایی شده اید،بنابراین برای ایمن بودن همیشه عمق و زمان را مرتبا چک کنید. 

۳. هرگز نفس خود را حبس نکنید .

مهم ترین قانون در غواصی اسکوبا این است که نفس خود را حبس نکنید،زیرا این اقدام ممکن است موجب آسیب های جدی شود.هوای درون ریه ها در خلال صعود منبسط و افزایش حجم و در خلال نزول منقبض و  کاهش حجم خواهد یافت، پس تا زمانیکه به طور پیوسته و بدون وقفه تنفس کنید مشگل ساز نخواهد بود زیرا هوای اضافی در طول صعود تخلیه می شود. هنگامی که در طول صعود نفس خود را حبس می کنید، هوایی که شروع به افزایش حجم کرده نمی تواند تخلیه شود.در نهایت دیواره آلوئل ها یا کیسه های هوایی ریه های شما پاره خواهند شد و آسیب های جدی و خطرناکی را به همراه خواهد داشت. "باروترومای ریوی" یا ناشی از  فشار بیش از حد ریه ها است و می تواند باعث فرار حباب های گاز به داخل جریان خون شریانی و فضای قفسه سینه شود,آنجاست که ممکن است "آمبولی گاز شریانی" یا حادث و به مرگ غواص منجر شود. حتی یک تغییر عمق جزئی به اندازه چند فیت همراه با حبس نفس می تواند به "آسیب های گسترش یافتگی بیش از حد ریه ها" یا ختم شود.حبس نفس در هر لحظه و نقطه از دایو خطرناک است نه فقط در هنگام صعود و در راه بازگشت به سطح آب ،بنابراین همیشه پیوسته و بدون وقفه به تنفس خود ادامه  دهید.

۴. تنها جایی که احساس راحتی می کنید دایو بزنید .

هدف از غواصی اسکوبا تفریح است، بنابراین شما نباید خود را در یک شرایط ناراحت،  ناخوشایند و نا ایمن قرار دهید که نتوانید از نظر ذهنی یا جسمی با شرایط کنار بیایید.همیشه مطابق با محدودیت های خود غواصی کنید، بدون توجه به اینکه ممکن است هنگامی که آمادگی ندارید از طرف دیگر غواص ها برای فراتر رفتن یا ادامه برنامه غواصی تحت فشار باشید.به خاطر داشته باشید اگر برای یک شرایط یا چالش آمادگی ندارید،آنرا انجام ندهید.اگر تشخیص می دهید که شرایط ایمن نیست،از تغییر دادن لوکیشن غواصی و یا در مجموع کنسل کردن برنامه غواصی واهمه نداشته باشید.دایو سایت ها ممکن یک روز نسبت به روز دیگر تغییرات چشمگیری داشته باشند،مخصوصا در مورد دما،جریان ها و شرایط سطحی. سعی نکنید در دایو سایت هایی که فراتر از صلاحیت های آموزشی شما هستند غواصی کنید. غواصی عمیق،غواصی در اجسام مغروق و محیط های سر بسته،همچنین غواصی با هوای غنی شده  نایتروکس،همگی ابتدا نیازمند آموزش های ویژه و خاص هستند. 

۵. صعود های خود را تمرین و کنترل کنید .
 
همیشه به آهستگی صعود کنید زیرا اگر از سرعت صعود ایمن تجاوز کنید، نیتروژنی که در خلال دایو جذب جریان خون و بافت ها شده،هنگام صعود در راه رسیدن به سطح آب ، زمان کافی برای آزاد و دفع شدن را ندارد،حباب ها تولید و انباشته خواهند شد و می تواند منجر به بیماری کاهش فشار DCI شود.اگر سرعت صعود خود را کمتر از ۳۰ فیت(۱۰متر) بر دقیقه حفظ کنید عالی خواهد بود.اگر سرعت صعود تان در حال افزایش باشد یک دایو کامپیوتر می تواند هشدار بدهد.اگر دایو کامپیوتر ندارید،سریع تر از کوچک ترین حباب های باز دم خود صعود نکنید.قبل از آغاز صعود هوای درون BCD خود را کاملا تخلیه کنید؛برای صعود و رسیدن به سطح آب از اینفلیتور استفاده نکنید و BCD خود را باد نکنید.علاوه بر این برای کاهش ریسک بیماری کاهش فشار همیشه باید یک سیفتی استاپ یا توقف ایمنی به مدت ۳ دقیقه در عمق ۵ متر اجرا و رعایت کنید. 

۶. قانون یک چهارم را اجرا کنید .

"قانون یک چهارم" بیان می کند که همه غواص ها باید "دو چهارم"از میزان هوای خود را به دایو تایم اختصاص دهند و با دو چهارم باقی مانده بازگشت به سطح آب  را آغاز کنند، همچنین آخرین یک چهارم به عنوان رزرو برای ایمنی در نظر گرفته می شود.مثال: دایو با فشار  گاز درون سیلندر ۲۰۰ بار شروع می شود،تا فشار ۱۰۰ بار دایو تایم ادامه دارد،۵۰ بار برای بازگشت به سطح و ۵۰ بار برای رزرو و شرایط اضطراری.این روش برای وضعیت هایی از غواصی سازگار است که پروفایل رفت و برگشتی ندارند،مثلا غواصی در جریان یا "دریفت دایوینگ" که نقطه ورود و خروج در آن یکسان نیست.هوای کافی برای صعود آهسته و سیفتی استاپ در نظر بگیرید،و نیاز همیار به هوا در شرایط اضطراری را نیز در نظر داشته باشید.اگر برای غواصی عمیق برنامه ریزی می کنید،صعود را با در اختیار داشتن میزان ذخیره هوای  بیشتری نسبت به غواصی در آب های کم عمق آغاز کنید.اگر در شرایط نا معمول با دمای پایین و جریان های قوی غواصی می کنید,میزان مصرف هوای شما افزایش خواهد یافت،بنابراین تمام این موارد را مد نظر داشته باشید. 

۷.تناسب اندام خود را حفظ کنید .

غواصی ورزش دشواری است،گرچه ممکن است زیر آب در مدت یک دایو معمول احساس آرامش و ریکلس بودن داشته باشید.به یاد داشته باشید که غواصی در جریان های قوی تر،شنای سطحی طولانی تر،و این واقعیت که شما باید تجهیزات تان را حمل کنید و بودن درمعرض شرایط آب و هوایی گوناگون بدین معنی است که باید از نظر فیزیکی آنقدر تناسب داشته باشید که ایمنی شما تضمین باشد.کمبود توان و استقامت جسمانی می تواند منجر به تلاش و تقلای بیش از حد شود که خود باعث مصرف هوای سریع تر، "پنیک "یا وحشت زدگی و وقوع حوادث خواهد شد.مصرف الکل و تنباکو،خستگی و چاقی ممکن است رسیک ابتلا به DCI را در شما افزایش دهد.۲۵ درصد از مرگ و میر ها در غواصی در نتیجه شرایط از قبل موجودی است که می بایست به طور کلی مانع انجام غواصی در افراد می شده.بنابراین همیشه معاینات پزشکی را انجام دهید و مطمئن شوید که در صورت داشتن هرگونه بیماری یا ناراحتی جسمی از هر نوع حتی یک مسئله موقتی، توانایی انجام غواصی را دارید.توجه داشته باشید که حتی یک سرماخوردگی ساده در زیر آب خطرناک تر خواهد بود.

۸.مهارت های مهم و حیاتی را بدانید .

هرگز مهارت های پایه ای را که در دوره های ورود به غواصی کسب کرده اید را فراموش نکنید.ابتدا مطمئن شوید در این مهارت ها تسلط کافی دارید زیرا برای حفظ ایمنی شما حیاتی هستند.اجرای این تکنیک های مهم در خلال یک شرایط اضطراری می تواند ناجی زندگی شما باشد.مهارت های پایه از جمله دانستن نحوه استفاده از منبع هوای جایگزین همیار AAS،درک چرایی و چگونگی اجرای مانور "سیزا" CESA،و توانایی قطع اتصال شلنگ هوای BCD در خلال شرایط اضطراری.پیشگیری از حوادث نیز امری مهم و کلیدی است،از این جهت به منظور پیشگیری از صعود های کنترل نشده باید در کنترل شناوری و به منظور پیشگیری از پنیک شدن در تخلیه آب درون ماسک مسلط شوید. به طور کلی،باید بدانید اگر مشگلی پیش بیاید چه اقدامی باید انجام دهید،علیرغم اینکه  ممکن است غواص های دارای گواهینامه رسکیو برای کمک به غواص نیازمند حاظر باشند و حتی بعد از بیرون آوردن غواص از آب احیای قلبی ریوی CPR اعمال کنند. 

۹. همیشه از روش غواصی با همیار استفاده کنید .

با وجود اینکه شما می توانید گواهینامه غواصی انفرادی یا "سولو دایوینگ" را کسب کنید,در صورتی که به طور صحیح و اصولی آموزش و تعلیم  ندیده باشید انجام غواصی به تنهایی بسیار خطرناک و ممنوع است.بسیاری از غواص ها به این دلیل که تصمیم گرفته بودند به تنهایی دایو بزنند زندگی خود را از دست داده اند.در هنگام یادگیری چگونگی مواجهه با شرایط اضطراری،غواص ها شیوه غواصی با همیار را می آموزند.جدا شدن و بیش از حد فاصله گرفتن از همیار یا گم کردن غواص همراه تماما یک اشتباه بزرگ است.به خاطر داشته باشید در زیر آب یک همیار در واقع طناب زندگی و یک سیستم حمایتی محسوب می شود.اگر با یک غواص غریبه همیار شده اید،برای آشنایی با میزان آموزش و تجربه یکدیگر وقت بگذارید.تمام نگرانی ها و دغدغه های خود را بیان کنید. در هنگام مقایسه و تطبیق دایو کامپیوتر ها و گیج ها با همیار احتیاط کنید و برای حفظ ایمنی، محافظه کارانه ترین قوانین و  ابزارها را به کار ببرید. 

۱۰. از شناوری مثبت بهره ببرید .

"در کنترل شناوری یک نینجا باشید".۲۵ درصد از کل آمار مرگ و میر در غواصی در نتیجه بروز یک مشگل در سطح آب به وقوع پیوسته اند.خستگی یک عامل بزرگ و مهم است ،مخصوصا زمانیکه غواص ها با داشتن وزنه اضافه برای شناور ماندن در سطح آب  تلاش و تقلا می کنند.بنابراین برای حفظ و ذخیره انرژی خود و پیشگیری از غرق شدگی،شناوری مثبت را برقرار کنید.این کار را در پایان دایو در سطح آب برای خود یا همیار انجام دهید مخصوصا زمانی ضروری است که خود یا غواص همیار  به شدت پنیک، خسته و یا حتی بیهوش باشد.BCD خود را کاملا باد کنید و در صورت نیاز برای رها کردن وزنه ها درنگ نکنید.اگر عاقلانه عمل کنید و تمام آنچه را که در کلاس های غواصی فرا گرفته اید را به کار ببندید،می توانید همزمان با به حداقل رساندن احتمال آسیب یا تلفات از این ورزش هیجان انگیز لذت ببرید. با پیروی از قوانین ایمنی در غواصی،می توان مطمئن بود در خلال غواصی آرامش  داشته باشید و از غواصی لذت ببرید، همان گونه که چگونگی مواجهه با مشگلات و شرایط اضطراری و چگونگی پیشگیری از مشگلات را خواهید آموخت پیش از اینکه به وقوع بپیوندند.

به ما بگویید شما در غواصی اسکوبا چه قوانینی را برای ایمنی به کار می برید؟ 
: Pulmonary Barotrauma
باروترومای ریوی 
:Arterial Gas Embolism 
آمبولی گاز شریانی
:Lung over expansion Injuries 
آسیب های گسترش یافتگی بیش از حد ریه ها 
 

منبع: rushkult.com/Scuba Page

به خانواده غواصان و مربیان غواصی اسپورت و تکنیکال تی دی آی/اس دی آی TDI/SDI ملحق شوید.

 غواصی تکنیکال بین المللی:TDI
TECHNICAL DIVING INTERNATIONAL 

غواصی اسکوبا بین المللی:SDI
SCUBA DIVING INTERNATIONAL 

989360219444+
مجید آذرشب 
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان