رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آلودگی گاز تنفسی
#1
ASK DAN:What Should Scuba Divers Know About Gas Contamination

پرسش از DAN: غواص های اسکوبا چه چیز هایی را باید در مورد آلودگی گاز تنفسی بدانند؟ 

حوادث ناشی از گاز تنفسی بد در غواصی اسکوبا نادر می باشد.اما ممکن است اتفاق بیفتد،و نتایج به اندازه ای جدی هستند که شما باید بدانید چه عواملی باعث آلوده شدن گاز تنفسی می شوند و نیز  تشخیص گاز آلوده را بیاموزید.

در اینجا آنچه را که باید برای تشخیص آلودگی از آن آگاه باشید فرا خواهید گرفت پیش از اینکه خود را در معرض خطر قرار دهید.

آسان ترین و سریع ترین راه برای بازرسی یک تانک اجرای تست بو کشیدن Sniff Test برای بررسی بوهای مشکوک می باشد

تست بو کشیدن/The Sniff Test 

آسان ترین و سریع ترین راه برای بازرسی یک تانک اجرای تست بو کشیدن Sniff Test برای بررسی بوهای مشکوک می باشد.با اینکه با تست بو کشیدن آلودگی های بدون بو از جمله منواکسید کربن و دی اکسید کرین آشکار نمی شوند،از این تست می توان برای تشخیص بسیاری از خطرات از جمله روغن، گازوئیل،دود اگزوز موتور دیزلی و بنزینی و دیگر محصولات احتراق استفاده کرد.بعلاوه بو های شیمیایی می تواند حاکی از وجود احتمالی دیگر آلودگی های بدون بویی باشد که می توانند مشکل ساز باشند.بوی کپک/کهنگی می تواند نشان از وجود رطوبت درون تانک یا نقص فیلتر در کمپرسور باشد، و بوی پخت و پز نشان از دودکش رستورانی در نزدیکی ایستگاه شارژ سیلندر باشد که به ورودی هوای کمپرسور راه یافته و احتمالا فرآورده های جانبی ناشی از احتراق را با خود به همراه دارد. 


آنالیزور های گاز نایتروکس/Nitrox Analyzers 

با اینکه گاز نایتروکس از نظر فنی یک آلاینده خطرناک نیست،شارژ سیلندر گاز نایتروکس با درصد اکسیژن کمتر  یا بیشتر از میزان مورد نظر می تواند مشکلات جدی را موجب شود،بنابراین مهم نیست تا چه اندازه از اپراتور کمپرسور غواصی شناخت دارید،شما شخصا موظف به تایید درصد و خلوص گاز نایتروکس سیلندر خود هستید.اگر از آنالیزور دایو شاپ استفاده می کنید در مورد نحوه کالیبره کردن و استفاده از سنسور جریان آنالیزور از مسئولین دایو شاپ سوال کنید، و گاز تنفسی را شخصا تست کنید و یا از آنها درخواست کنید این کار را انجام دهند درحالیکه شما نظارت می کنید. آنالیزور های نایتروکس بسته به طراحی شان مستلزمsample rate یا نرخ نمونه گیری یا میزان سرعت خروج گاز از سیلندر در هنگام تست درصد اکسیژن  و پروسه های کالیبراسیون متفاوتی هستند، و می بایست قبل از استفاده از درک خود نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کنید.کالیبراسیون یا تست نادرست می تواند منجر به برداشت نتایج کاذب درصد اکسیژن بیشتر یا کمتر نسبت به محتوای واقعی در گاز تنفسی شود.هر آنالیزور پیش از استفاده بر روی یک سیلندر نایتروکس تازه شارژ شده باید با اعتبار یک گاز شناخته شده با درصد معلوم و مشخص کالیبره شود ( کالیراسیون با هوای اتاق در اکثر مواقع قابل قبول می باشد)، و سپس آنالیزور تا قرائت عدد درصد اکسیژن ثابت مانده بر روی صفحه نمایش در مقابل ورودی شیر سیلندر قرار بگیرد. آنالیزور ها نیازمند مراقبت و نگهداری هستند،و کوتاهی در تعویض سنسور اکسیژن می تواند به طرز خطرناکی به قرائت نادرست عدد درصد اکسیژن نا صحیح منتهی  شود‌ در برخی موارد ممکن است این اتفاق حتی پس از اینکه به نظر یک آنالیزور به درستی کالیبره شده باشد نیز رخ دهد. 

آگاهی از خطرات/Know The Hazards 

آلودگی در اشکال مختلفی وجود دارد، برخی به سادگی با مزه کردن یا بو کشیدن قابل تشخیص و برخی دیگر تنها با استفاده از آنالیزورهای با طراحی تخصصی قابل تشخیص هستند.شدت آلودگی بر پتانسیل عواقب تاثیر خواهد گذاشت،و آلاینده های بدون بو و مزه می تواند حتی مهلک باشند.در ادامه نگاهی می کنیم بر آلودگی هایی که باید با آنها آشنایی داشته باشید‌. 

روغن و ذرات معلق
Oil And Particulate Matter

ممکن است آلودگی روغن و ذرات معلق در هنگام شارژ وارد  سیلندر شوند که بو یا مزه روغن یا عجیب و غیر عادی خواهد داشت و با قرار دادن دستمال کاغذی بر روی ورودی شیر باز سیلندر آثار مشهود آلودگی آشکار خواهد شد.علائم اولیه شایع در این نوع آلودگی تحریک و سوزی راه های هوایی،سر درد یا حالت تهوع می باشد. 

منواکسید کربن/Carbon Monoxide 

منواکسید کربن یک محصول جانبی احتراق،یکی از جدی ترین آلودگی هایی است که غواص ها می بایست با آن مقابله کنند،و با حس بینایی،بویایی و چشایی قابل تشخیص نیست. علائم منواکسید کربن مانند بسیاری از دیگر وضعیت ها به سادگی نادیده گرفته می شوند تا اینکه یک حادثه رخ دهد.سردرد، سرگیجه،ضعف،حالت تهوع،استفراغ،درد در قفسه سینه و گیجی از علائم شایع مسمومیت منواکسید کربن هستند.اگرچه در موارد جدی و شدید به از دست دادن هوشیاری و مرگ ختم می شود.منواکسید کربن با استفاده از آنالیزور های تخصصی که با همین منظور ساخته شده اند و عملکردی شبیه آنالیزور های نایتروکس دارند به شکل قابل اعتمادی،قابل تشخیص می باشد. 

دی اکسید کربن/Carbon Dioxide 

یکی دیگر از محصولات جانبی احتراق،دی اکسید کربن همچنین می تواند بر اثر تجزبه بیولوژیکی مواد و برخی فرآیند های شیمیایی تولید شود،بی بو،بی مزه و بدون نشانه بصری است.علائم مسمومیت دی اکسید کربن شامل هایپرونتیلاسیون  یا تنفس سریع و سطحی،سرگیحه، گیجی و بی هوشی است. مانند منواکسید کربن،دی اکسید کربن نیز با استفاده از آنالیزور های مخصوص قابل تشخیص می باشد،اما غالبا به خاطر شدت مسمومیت خفیف تر، کمتر مورد اندازه گیری قرار می گیرد.در حالیکه مسمومیت منواکسید کربن می تواند بدون هشدار منجر به بی هوشی و مرگ شود،دی اکسید کربن معمولا پیش از آنکه باعث از دست رفتن هوشیاری غواص شود باعث هایپرونتیلاسیون یا تهویه تنفسی قابل ملاحظه می شود. 


اگر متوجه علائم آلودگی در گاز تنفسی خود شدید و یا اینکه احتمال می دهید محتوای سیلندر شما بر اساس مشاهداتی در ایستگاه شارژ سیلندر آلوده باشد، فوراَ غواصی را خاتمه داده و گاز تنفسی موجود در سیلندر را مشمول تست و بررسی کنید.آلودگی گاز تنفسی در غواصی امری غیر معمول است اما در صورتی که رخ دهد می تواند منجر به بروز شرایط اضطراری جدی شود. 

منبع: شبکه هشدار غواصان DAN 


به خانواده غواصان اسپورت و تکنیکال TDI/SDI ملحق شوید‌.دایوپرشیا divepersia اولین مرکز و تنها مرکز غواصی ۵ اسپورت و تکنیکال و مرکز توسعه مربیگری غواصی در ایران.

989360219444+

ایمیل: 
tdisdiiran@gmail.com

پیج اینستاگرام:

مجید آذرشب
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان