رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمای انتخاب میزان وزنه صحیح در غواصی آزاد
#1
Photo 
   HOW MUCH WEIGHT SHOULD 
?I WEAR FREEDIVING

در هنگام غواصی آزاد چه مقدار وزنه باید ببندم؟ 

هنگامی که غواصی آزاد freediving را شروع کردم، در مورد همان پرسشی که تقریبا همه می پرسند،سوال کردم.پرسش این است: چه مقدار وزنه نیاز دارم؟ وزنه سربی ممکن است گران قیمت باشد و شما نمی خواهید بیشتر از نیاز خود خریداری کنید و از طرف دیگر هم نمی خواهید به خاطر کمبود وزنه گرفتار شوید. 

غواص های آزاد freedivers وزنه های سربی را برای جبران شناوری مثبت ایجاد شده توسط بدن و وتسوت شان می بندند.به منظور انجام غواصی آزاد راحت، برای کمک به نزول descend تا رسیدن به نقطه ی فشرده شدن وتسوت و ریه ها،تا دستیابی به شناوری خنثی از وزنه های سربی استفاده می کنیم.

خوب پس چرا یک کمربند وزنه نمی بندیم و کار را تمام نمی کنیم؟ 

داشتن اضافه وزنه چندین مشگل به همراه دارد:

● همراه داشتن اضافه وزنه استراحت و آرامش در سطح آب و تنفس صحیح و مطلوب پیش از دایو را دشوار می کند.و در صورتی که نتوانید این کار را به درستی انجام دهید،حبس نفس خود را کوتاه خواهید کرد که به داشتن مدت زمان دایو کوتاه تری منتهی می شود. 
● ممکن است در سطح یا نزدیک سطح آب دچار بیهوشی یا بلک اوت blackout شوید، که در این صورت به عمق آب فرو خواهید رفت.علیرغم اینکه می بایست یک غواص همیار آموزش دیده برای کمک و حمایت از شما در کنارتان باشد، داشتن اضافه وزنه کمک و حمایت از شما را برای غواص همیارتان دشوار تر خواهد کرد.

● بله،شما می خواهید با هدف افزایش مدت زمان دایو خود، با کمترین تلاش ممکن نزول کنید،با این حال اگر اضافه وزنه داشته باشید تنها مخاطره آمیز ترین  بخش غواصی آزاد خود را دشوار تر کرده اید.
● هنگامی که در عمق آب هستید،ریه ها، دستگاه گوارش و وتسوت تان همگی فشرده هستند.و این به شما حتی شناوری منفی بیشتری هم می دهد. بنابراین اکنون در هایپوکسیک ترین hypoxic (شرایط کم اکسیژنی) بخش حبس نفس خود ،در صورتی که وزنه اضافه به همراه داشته باشید برای اینکه نفس بعدی خود را بکشید مجبور هستید بیشتر هم تلاش کنید و این یک شرایط مطلوب و ایده آل نیست.

بنابراین چه مقدار وزنه باید ببندم؟ 

ترکیب بدنی افراد با هم متفاوت است. تراکم یا چگالی density استخوان و عضله،مقدار چربی،حجم ریه ها،قد و وزن همگی بر میزان شناوری تاثیر گذار هستند.آب شور به طور قابل ملاحظه ای شناوری را مثبت می کند.

تنها راه محاسبه دقیق میزان وزنه مورد نیاز از طریق آزمون و خطا ممکن خواهد بود.توصیه من خرید تعداد معدودی وزنه برای شروع می باشد.بعدا می توانید برای نهایی کردن مقدار وزنه مورد نیاز تعدادی وزنه اضافی اجاره یا قرض بگیرید. 

با پوشیدن تمام تجهیزات در حالیکه مقدار وزنه تخمین ‌زده شده ای را که فکر می کنید نیاز خواهید داشت،شروع کنید. نقطه شروع خوب برای فردی با جثه متوسط بسته به ضخامت وتسوتی که به تن دارد متفاوت خواهد بود و شرح زیر است:

● وتسوت ۳ میل: ۱ تا ۲ کیلوگرم/۲ تا ۴ پوند.
● وتسوت ۵ میل: ۳ تا ۴ کیلوگرم /۶ تا ۸ پوند. 
● وتسوت ۷ میل: ۵ تا ۶ کیلوگرم /۱۰ تا ۱۲ پوند.

سپس وارد آب شوید،وتسوت خود را از آب پر Flood کنید تا مطمئن شوید هیچ حباب هوایی درون تن پوش تان به دام نیفتاده باشد.سپس با گردن صاف و کشیده،یک دم بیشینه peak inhalation بگیرید (ماکسیمم حجم تنفسی که قادر خواهید بود با آن دایو بزنید). بدون اسکالینگ ،فین زدن، یا حرکت دست ها، باید تا سطح استخوان ترقوه شناور بمانید.اگر سطح آب از سطح استخوان ترقوه تان بالاتر است مقداری وزنه کم کنید،و اگر سطح آب پائین تر از سطح استخوان ترقوه شما ست،مقداری وزنه اضافه کنید. تنظیمات و اصلاحات خود را انجام داده سپس دوباره امتحان کنید. 
هنگامیکه با یک دم بیشینه تا سطح استخوان ترقوه شناور ماندید،یک بازدم آرام انجام دهید،از ناحیه شکم فشار نیاورید،اما تا جایی بازدم کنید که اگر بعدا خواستید بتواند دم بیشتری بگیرید. یک آه کشیدن طولانی را تصور کنید‌.

هنگامی که این عمل را انجام دادید نباید در آب فرو روید.ممکن است پائین کشیده شوید و حتی به زیر سطح آب بروید.اما بجاست که در سطح آب بمانید.و این به شما کمک می کند اگر بنا باشد بلک اوت را تجربه کنید در سطح آب باقی خواهید ماند.

این بررسی  ساده را اجرا کنید هر زمان که: 

●تجهیزات جدید استفاده می کنید.

● در آب های با کیفیت متفاوت غواصی آزاد انجام می دهید (آب شور در مقایسه با آب شیرین) 

● مقداری وزنه به کمربند وزنه خود اضافه یا از آن کم می کنید.

موارد زیر به شما در تشخیص و تعیین بهتر مقدار وزنه مورد نیاز برای غواصی آزاد کمک خواهد کرد.هدف شما باید:

● دستیابی به شناوری خنثی در عمق ۱۰ متر/۳۳ فیت باشد.

● استراحت آسان در سطح آب ما بین دایو ها.

● بهره گیری از شناوری مثبت برای صعود با کمترین تلاش.

● اختصاص وزنه کافی برای ورود و نزول آسان.

●حفظ ایمنی شما در آب های کم عمق،جایی که بیشترین بلک اوت ها اتفاق می افتند.

توضیحاتی در مورد کمربند وزنه

کمربند وزنه شما باید دارای سگک با قابلیت رهاسازی فوری باشد به طوری که بتوانید: 

● رهاسازی سریع  کمربند وزنه در یک وضعیت اضطراری.

● جابجایی آسان و حمل در کنار خود در صورتی که فکر می کنید که ممکن است در خلال صعود یا در سطح آب با مشکل مواجه شوید‌.

در هنگام نزول کمربند های وزنه  لاستیکی نسبت به کمربند های نایلونی بهتر سر جای خود فیکس و باقی می مانند.هنگامی که  وتسوت تان فشرده می شود،غالبا کمربند های نایلونی تا اطراف قفسه سینه بالا می آیند. 

بکار گیری تدریجی و استفاده از وزنه های کوچک  تر امکان تنظیم دقیق تر شناوری را فراهم می آورد.استفاده از وزنه های سربی رنج ۰/۵ تا ۱ کیلوگرمی/۱ تا ۲ پوندی ایده آل هستند.این روش همچنین توزیع یکنواخت وزنه در اطراف بدن و امکان اجرای غواصی آزاد با استایل استریم لاین streamline بیشتر را فراهم‌ می آورد‌ و نیز باعث کاهش میزان تلاش و افزایش مدت زمان دایو تان می شود. 


منبع:وبلاگ موسسه آموزش غواصی آزاد PFI

PERFORMANCE FREEDIVING INTERNATIONAL 


به خانواده غواصان و مربیان غواصی اسپورت و تکنیکال اس دی آی و تی دی آی TDI/SDI ملحق شوید.دایوپرشیا divepersia اولین و تنها مرکز غواصی ۵ ستاره در ایران.        
09360219444
ایمیل: 
  tdisdiiran@gmail.com
پیج اینستاگرام: 

مجید آذرشب
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان