رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سیفتی استاپ
#1
what is safety stop 
سیفتی استاپ یا توقف ایمن چیست؟ 


چرا باید در پایان تمام دایو ها یک سیفتی استاپ داشته باشیم؟ 

سیفتی استاپ یا توقف ایمن یک توقف ۳ تا ۵ دقیقه ای در اعماق ۵ تا ۶ متر در خلال آخرین صعود به سطح آب می باشد. سیفتی استاپ ها توسط اکثر سازمان های آموزشی غواصی برای اعماق بیشتر از ۳۰ متر و دایو تایم های NDL(محدوده زمانی بدون نیاز به فشار زدائی)الزامی در نظر گرفته می شود.با این که الزاما ضروری نیستند اما اکثر آژانس های آموزش  غواصی اجرای یک سیفتی استاپ را در پایان تمام دایو ها توصیه می کنند. 

در اینجا به چندین دلیل اشاره می کنیم  تا همیشه یک سیفتی استاپ را اجرا کنید:   

*سیفتی استاپ زمان بیشتری را برای آزاد شدن و دفع نیتروژن جذب شده در طول دایو در اختیار بافت ها قرار می دهد.اگر دایو تایم یک غواص نزدیک به NDL باشد،در اختیار گذاشتن چند دقیقه زمان بیشتر برای آزاد شدن نیتروژن ممکن است تفاوت میان یک دایو بی حادثه و معمول با ابتلا به DCS (بیماری کاهش فشار) را رقم بزند. 

*سیفتی استاپ به غواص این امکان را می دهد تا پیش از صعود از ۵ متر پایانی،شناوری خود را به دقت تنظیم و سازگار کند.بیشترین تغییر فشار در غواصی اسکوبا در نزدیکی سطح آب صورت می گیرد،جایی که غواص در آخرین ۵ متر عمق آب حرکت می کند.و این کنترل شناوری و سرعت صعود را دشوار می کند. فرصتی برای مکث و به باز یافتن ‌کنترل می تواند در حفظ سرعت صعود به غواص کمک کند.

*سیفتی استاپ یک استراحت کوتاه را در خلال صعود فراهم می کند که در طی آن غواص ها می توانند داده ها و آمار دایو خود چک کنند تا اطمینان حاصل کنند از هیچ کدام از پارامتر های برنامه ریزی شده دایو تجاوز نکرده اند. 

*سیفتی استاپ این فرصت را به غواص می دهد تا پیش از صعود به سطح،به دقت سطح آب را از نظر ترافیک قایق ها و دیگر خطرات بررسی کند. 

نتیجه گیری: 
ایده خوبی است که در پایان تمام دایو ها یک سیفتی استاپ اجرا شود،چه بر اساس برنامه دایو یا استانداردهای آژانس آموزشی ضروری باشد و چه نباشد. انجام این کار چندین امتیاز مثبت برای غواص دارد و حتی ممکن است ریسک DCS را کاهش دهد(در مواردی خطر را از بیخ گوش رد کند).

منبع ترجمه:liveabout.com/scubapage


the history of safety stop 
تاریخچه سیفتی استاپ 

امروزه سیفتی استاپ ها یک تمرین متداول هستند.هر غواصی می داند که در هنگام صعود،برای کمک به آزاد شدن گاز نیتروژن جذب شده در طول غواصی، بایستی در عمق ۵ متر/۱۵ فیت به مدت ۳ دقیقه توقف کند.هدف از سیفتی استاپ تخلیه و دفع گاز نیتروژن است،و بدین منظور در نظر گرفته شده تا به بدن برای آزاد سازی آهسته نیتروژن فرصت بدهد،به جای اینکه نیتروژن مجبور باشد به سرعت دفع شود که باعث تشکیل حباب و به بیماری DCS منجر شود.سیفتی استاپ همچنین به غواص ها یادآوری کند  تا مواظب موانع احتمالی در مسیر صعودشان باشند. 

مدت زیادی از آن دوران که سیفتی استاپ ها رایج نبودند نمی گذرد.در اینجا  نگاهی می کنیم بر سیر تکاملی سیفتی استاپ ها و چگونه توصیه های جاری به دست آمده اند. 

دهه ۱۹۷۰ میلادی 
بسیاری از تمرین ها و روشهای مورد استفاده غواصی های رکرشنال(تفریحی) برگرفته از غواص های میلیتاری(نظامی) است‌ سرعت صعود ۱۸ متر بر دقیقه به عنوان یک توافق میان غواصان رزمی با شنای آزاد و غواصی های کامرشال (تجاری) گونه نیازمند کلاه سخت،در نیروی دریایی آمریکا us navy شکل گرفت.اخیرا،نیوی در یک تجدید نظر این سرعت صعود را به ۱۰ متر بر دقیقه تعدیل کرده است.در سال ۱۹۷۴ میلادی Andrew Pilmanis یکی از اولین مطالعات در مورد سیفتی استاپ ها را اداره می کرد با عنوان:بررسی سرعت صعود و شکل گیری حباب ها در غواص ها  

دهه ۱۹۸۰ میلادی 
دستورالعمل اوپن واتر padi در ویراش سال ۱۹۸۴ خود سیفتی استاپ ها را توصیه کرد.انتشار برنامه ریز غواصی تفریحی RDP در سال ۱۹۸۸ سیفتی استاپ ها را به طور وسیع تری به مخاطبان معرفی کرد.این مرحله همراه با کمپین "S.A.F.E. Diver" (غواص ایمن) padi بزرگ ترین مساعدت در آموزش غواص ها بود.صعود آهسته در همه دایو ها برای مربیان غواصی به یک دستورالعمل برای انتقال به کار آموزان جدید تبدیل شد. 

دهه ۱۹۹۰ میلادی 
در سال ۱۹۹۴ خانم Donna Uguccioni دانشجوی کارشناسی ارشد,پایان نامه کارشناسی ارشد خود در مورد سیفتی استاپ ها ارائه داد که شرح و توسعه ای بر فعالیت های Pilmanis در دهه ۱۹۷۰ بود.مطالعات او با استفاده از آزمایشات داپلر نشان داد که شکل گیری حباب ها در جریان خون غواص هایی که سیفتی استاپ ها رو اجرا می کنند کمتر است نسبت غواص هایی هایی که سیفتی استاپ را اجرا نمی کنند.همه اینها با محبوبیت دایو کامپیوتر ها توام و ترکیب شده و با آگاهی از اهمیت سیفتی استاپ ها ادامه یافته. 

دهه ۲۰۰۰ میلادی 

امروزه این موضوع که سیفتی استاپ ها برای غواص ها سودمند هستند به خوبی شناخته شده است.بیشتر غواص ها تمایل ندارند سیفتی استاپ را انجام ندهند،اکنون دایو کامپیوتر ها اجرای سیفتی استاپ ها را به غواص ها یادآوری می کنند.این تمرین ساده با روش های زیادی ایمنی در غواصی را بهبود می بخشد.اکنون که این موضوع مختصر و ابتدایی مطرح شد،درک این موضوع که ۳۰ سال پیش این روش رایج نبوده تعجب آور است. 

منبع ترجمه: padi blog

غواصی را در تنها مرکز غواصی ۵ ستاره اسپورت و تکنیکال TDI/SDI آمریکا در ایران بیاموزید. 

09360219444 
مجید آذرشب
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان